Fælles for både vuggestue og børnehave er, at vi dagligt er i tæt dialog med forældrene, hvor vi drøfter børnenes dag, eventuelle udfordringer, samt konkrete tiltag som vi i fællesskab kan tilbyde barnet, så vi oplever en større trivsel. Det er vores ansvar som dagtilbud at facilitere og rammesætte et forældresamarbejdet ud fra den enkelte families behov. Vores samarbejde bygger på tillid, åbenhed og faglighed.
Vi laver to gange om året trivsels vurderinger og handleplaner på alle børn i forbindelse med FOKUS. De forældre, hvis børn vi har en øget opmærksomhed på eller en bekymring for, har vi samtaler med. Her benyttes vækstmodellen og med evt. opfølgende samtaler, hvis det er nødvendigt, så vi hele tiden sikre os trivsel, læring, udvikling hos barnet. Alle familier tilbydes løbende samtaler samt naturligvis efter behov.
Fælles for hele dagtilbuddet er, at vi har en række årlige arrangementer, f.eks. hygge-bygge-dag, sommerfest med fællesspisning, julehygge m.m. Til disse arrangementer oplever vi et stort engagement og fremmøde af både forældre, bedsteforældre, søskende m.fl. Disse arrangementer rummer stort potentiale for at skabe fællesskab, relationer familierne imellem og skaber grobund for legeaftaler. Ligeledes oplever vi som personale, at disse arrangementer er med til at styrke relationen til forældrene, og medfører at samtaler samt den daglige dialog bliver mere naturlig for alle, da man får et større kendskab til hver enkelt familie.
Desuden oplever vi at have en forældregruppe som repræsentere en stor mangfoldighed indenfor erhverv, viden, særlige interesser, som de har mulighed for at formidle til børnene i børnehaven via tilrettelagte aktiviteter og besøg i dagligdagen. Disse besøg gør både børnene klogere og giver gode oplevelser sammen med medarbejdere og forældre.
Vuggeriet:
I Vuggeriet ser vi stor værdi i samarbejdet med forældre, hvor den viden og de erfaringer som både forældre og pædagoger i Vuggeriet gør sig omkring barnet - skaber en vigtig forudsætning for en fælles forståelse af barnet, og hvordan vi bedst hjælper barnet, så det trives og udvikles. Derfor ønsker vi os et samarbejde, hvor forældrene dagligt videregiver de oplysninger, der er vigtige for at barnet kan få en god dag i Vuggeriet. Ligeledes værdsætter og bestræber vi os på, at overlevere den daglige fortælling om barnets dag i Vuggeriet til alle forældre. Vi har en forventning om at alle forældre bakker op om, at barnet kan fungere i sin hverdag i Vuggeriet. Dette gør sig blandt andet gældende ift. at der er tøj i garderoben, så barnet kan begå sig ude i alt slags vejr og således kan deltage i de fælles udendørs aktiviteter. For det enkelte barns trivsel og for børnegruppens bedste forventer vi, at børn holdes hjemme, såfremt de ikke kan deltage (som vanligt) i hverdagens gang i Vuggeriet. Dette gør sig blandt andet gældende ved sygdom eller i andre situationer hvor barnet er utilpas. For at vi bedst muligt kan tilrettelægge dagen, fordele vores ressourcer og skabe læringsmiljøer for alle dagen igennem, taster forældrene komme- og gåtider, samt sygdom, ferie- og fridage i Aula. Det er også på Aula, at vi noterer barnets sovetider, således at forældrene har en fornemmelse for barnets rytme og får de bedste forudsætninger for at give barnet en god eftermiddag og aften.
I Vuggeriet tilbydes alle forældre samtaler, hvor vi sammen drøfter barnets trivsel og udvikling. Ved barnets opstart i Vuggeriet tilbyder vi en opstartssamtale. Her får forældrene mulighed for at fortælle om barnet og dets start på livet, og om alt det der kan være vigtigt for os som pædagoger at vide for, at vi sammen kan give barnet den bedste start på vuggestuelivet. Gennem barnets tid i Vuggeriet indbyder vi også til trivselssamtaler, efter behov. I alle disse samtaler tager vi afsæt i Vækstmodellen, hvor vi med udgangspunkt i det, der går rigtig godt for barnet, kommer omkring, hvor barnet har brug for ekstra støtte og fokus for at hjælpe det godt på vej. Hermed sikrer vi fortsat barnets trivsel, læring og udvikling, og styrker vores fælles indsats og samarbejde omkring barnet.
I barnets sidste tid i Vuggeriet, indbyder vi til en overleveringssamtale, hvor forældrene sammen med en pædagog fra vuggestuen samt en pædagog fra børnehaven deltager. Dette for at sikre, at den viden og de erfaringer vi har gjort os om, hvad der bedst hjælper barnet i dets trivsel, udvikling og læring, videreformidles - så barnet får de bedste forudsætninger for en god begyndelse på livet i børnehaven.
Vi prioriterer, at der til alle samtaler er flere pædagoger der deltager, idet det muliggør flere faglige perspektiver som skaber grobund for at vi kommer hele vejen omkring barnet. Samtidig oplever vi, at det styrker samarbejdet, idet forældrene bliver trygge omkring at kunne kommunikere omkring deres barn med hele personalegruppen.
Børnehaven:
Vi holder forskellige samtaler gennem barnets børnehavetid, som et tilbud til alle familier. Samtalerne tager udgangspunkt i vækstmodellens samtaleform. Her kan vi i forhold til de daglige samtaler gå mere i dybden i forhold til det enkelte barns trivsel, læring, dannelse herunder udviklingsmuligheder og aftaler. Alt sammen i fællesskab med forældrene.
Som beskrevet i ovenstående, står vi i børnehaven altid til rådighed for forældrene i forbindelse med spørgsmål omkring deres barns trivsel, læring, udvikling og dannelse. Når vi taler om børns læring, er det vigtigt, at have et godt forældresamarbejde, for derigennem at bygge bro mellem barnets to verdener, så barnet oplever en sammenhæng mellem hjem og dagtilbud. Det kan f.eks være en periode, hvor der er fokus på en særlig kultur blandt børnene, som vi ønsker at forældrene skal have kendskab til og være deltagende i derhjemme. Det er grundlæggende at børnehave og forældre har et tæt og godt samarbejde for at styrke hvert enkelt barn samt børnegruppens trivsel.
AULA er vores platform til kommunikation omkring børnenes hverdag og aktiviteter. Her lægger vi nyheder, små fortællinger fra hverdagen samt billeder op. Gennem vores fortællinger på AULA er vi opmærksomme på at viderebringe, hvilke læreplanstemaer vi arbejder med. I forbindelse med særlige forløb, begivenheder m.m., lægger vi materiale ud, som f.eks. sangtekster og rim & remser, så forældre og børn kan være sammen om noget derhjemme, som har relation til børnehaven. Dette giver ligeledes mulighed for forældrene at støtte op om barnets hverdag i børnehaven.
Vi afholder årligt et forældremøde med valg til bestyrelse samt mulighed for dialog omkring vores pædagogiske retning. Herudover afholdes der forældremøder stuevis efter behov, hvor man kan komme lidt tættere på den enkelte børnegruppes behov og udvikling. Forældremøderne kan også indeholde forskellige praktiske emner, hvor vi f.eks inviterer ind i et samarbejde om, hvordan vi i fællesskab skaber de bedste rammer for deres børns udvikling af selvhjulpenhed. På forældremøderne har personale og forældregruppen en helt særlig mulighed for at skabe grundlag for åbenhed, hjælpsomhed og ærlighed, som er grundstenene i et velfungerende samarbejde.